28 Ιουν 2009

Συνέντευξη με έναν δουλέμπορο

http://www.sefeaa.gr/Album/tae-drash4.jpg

Η "ΜτΚ" μιλά με 43χρονο Τούρκο, που βγάζει το... ψωμί του οδηγώντας λαθρομετανάστες από τα βάθη της Τουρκίας στην Ελλάδα: "Παίρνουμε μέχρι 7.000 δολάρια το κεφάλι".

Του Κώστα Καντούρη

“Τα μπαξίσια στην Τουρκία πέφτουν βροχή. Δεν τους ενδιαφέρει η λαθρομετανάστευση. Αν σε βρουν στο δρόμο και δεν έχεις χαρτιά, οι αστυνομικοί σού παίρνουν 50 δολάρια και σε αφήνουν, αν εντοπίσουν ολόκληρη ομάδα με οδηγό στα σύνορα, μπορεί να ζητήσουν και 500”.

Ο Γιλμάζ είναι 43 χρόνων και πολλές φορές έγινε δουλέμπορος, καθοδηγώντας λαθρομετανάστες από το εσωτερικό της Τουρκίας, με σκοπό να φτάσουν στα ελληνοτουρκικά σύνορα του Έβρου. “Εγώ μέχρι εκεί τους πήγαινα, ήμουν κατσαχτσής”, λέει στη “ΜτΚ”, περιγράφοντας όλα τα δρομολόγια της σύγχρονης οδύσσειας χιλιάδων μεταναστών, που προορισμό έχουν τη χώρα μας, και αποκαλύπτοντας τον “τιμοκατάλογο του αίσχους”, τα χρήματα που δίνουν οι μετανάστες για να φτάσουν στον προορισμό τους. Σήμερα υποστηρίζει πως έχει αποσυρθεί, παρότι έβγαλε αρκετά χρήματα τα προηγούμενα χρόνια από μεταφορές αλλοδαπών. “Όπως αέρα τα πήρα, έτσι αέρα έφυγαν όλα”, ομολογεί.

Γεννημένος σε ένα χωριό που βρίσκεται στα βάθη της Τουρκίας, ισχυρίζεται πως οδηγήθηκε να κάνει τον ρόλο του λαθροδιακινητή (κατσαχτσή στα τουρκικά), όταν έβλεπε συγχωριανούς του που έφευγαν από τον τόπο τους δίνοντας πολλά χρήματα σε αγνώστους, αρκεί να φτάσουν στην Ελλάδα. “Είχα επαφές στην Κωνσταντινούπολη και έτσι πήγα εκεί. Ούτε μπορώ να θυμηθώ πόσους συνόδευσα. Με έπιασαν πολλές φορές οι αστυνομικοί”, εξομολογείται.

“Αλλοι πήγαιναν με τα πόδια, άλλοι με λεωφορεία, ορισμένοι που είχαν περισσότερα χρήματα με αεροπλάνα, μέχρι να φτάσουν στα σύνορα”. Ο ίδιος αναλάμβανε να οδηγήσει μετανάστες από την Κωνσταντινούπολη μέχρι τα σύνορα του Έβρου, από όπου τους παραλάμβαναν άλλοι λαθροδιακινητές στην Ελλάδα. Υποστηρίζει πως τα κυκλώματα των δουλεμπόρων είναι πολλά σε Τουρκία και Ελλάδα, όπως και σε όλες τις χώρες από τις οποίες προέρχονται οι μετανάστες σε Ασία και Αφρική. Μόνο στην Κωνσταντινούπολη σήμερα, από τις πληροφορίες και τη γνώση που έχει, δραστηριοποιούνται εκατοντάδες κατσαχτσήδες, τόνισε. “Τουλάχιστον 100 είναι Ιρακινοί που έχουν μάθει τη γλώσσα και αναλαμβάνουν να μεταφέρουν τους δικούς τους. Περισσότεροι από 30 είναι Τούρκοι, αλλά δουλεύουν Σύροι, Αφρικανοί και Ιρανοί”.

“ΚΡΥΒΟΜΑΣΤΑΝ ΣΤΑ ΣΤΕΝΑ”

Ο Γιλμάζ παραδέχεται πως όλα όσα σχετίζονται με το δουλεμπόριο γίνονται τη νύχτα. “Οι μετανάστες έφταναν στην Κωνσταντινούπολη από τα χωριά τους με διάφορους τρόπους. Εμείς είχαμε συνεννοηθεί με άλλους κατσαχτσήδες, είτε από τη χώρα τους είτε από την Τουρκία, και τους βάζαμε σε ξενοδοχεία, μέχρι να έρθει η ώρα να ξεκινήσουμε για τα σύνορα”, περιγράφει.

Το δρομολόγιο για τη νέα “γη της επαγγελίας” πάντα έχει μια μεγάλη στάση στη γειτονική χώρα. “Μπορεί να χρειαστεί να περιμένουν δύο, τρεις ή και έξι μήνες, ώσπου να ξεκινήσουν για τα σύνορα”, αναφέρει και εξηγεί πως τα έξοδα διαμονής και διατροφής τους κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στην Κωνσταντινούπολη καλύπτονται από τους ίδιους τους μετανάστες και δεν περιλαμβάνονται στο πακέτο της λαθρομεταφοράς.

“Όταν έφτανε η ώρα να ανέβουν στο φορτηγό, μπαίναμε σε στενά δρομάκια της Κωνσταντινούπολης πίσω από τα ξενοδοχεία και τους φορτώναμε. Μπορεί οι αστυνομικοί να παίρνουν λεφτά, αλλά ποτέ δεν ξέρεις ποιον θα πετύχεις”, περιέγραψε. Στο ταξίδι για τα ελληνοτουρκικά σύνορα έπαιρναν όλα τα μέτρα ασφαλείας. “Πάντα υπήρχε κάποιος μπροστά να εποπτεύει μήπως μας βρει ο στρατός. Αυτοί δεν έπαιρναν λεφτά, μας έπιαναν”, υπογράμμισε ο 43χρονος. “Δεν ήμουν μόνος μου. Για μία μεταφορά πληρωνόμασταν μέχρι και επτά κατσαχτσήδες”, συμπλήρωσε.

Το Αλημπέκιοϊ, το Ανάς, το Σούμπασι και τα Ύψαλα είναι τα τουρκικά χωριά, στα οποία φτάνουν τα καραβάνια των μεταναστών, για να συνεχίσουν πεζή για τον ποταμό Έβρο. “Τρία τέσσερα άτομα από εμάς πηγαίνουν μπροστά και τους καθοδηγούν μέχρι το ποτάμι. Εκεί τους βάζουμε σε πλαστικές βάρκες και απέναντι τους περιμένει άλλος οδηγός”, περιέγραψε.

Ο ίδιος πολλές φορές έτυχε να βρεθεί με ένα μωρό στην αγκαλιά ή με έναν άρρωστο μετανάστη στην πλάτη του. “Είμαστε κι εμείς άνθρωποι”, λέει και επικρίνει “συναδέλφους” του που εξαπατούν ομάδες μεταναστών. “Έχω μάθει ότι, όταν τα χρήματα είναι λίγα και προκαταβάλλονται, τυχαίνει να τους αφήσουν σε αγροτική περιοχή κοντά στα σύνορα αλλά μέσα στην Τουρκία, λέγοντάς τους ότι έφτασαν στην Ελλάδα. Έχουν εξαπατήσει αρκετούς”. Ωστόσο υποστήριξε πως δεν έχει πληροφορηθεί αν αληθεύουν όσα έχουν ακουστεί, πως πολλοί λαθρομετανάστες οδηγήθηκαν από δουλέμπορους σε ελληνικά ναρκοπέδια, με συνέπεια να χάσουν τη ζωή τους από εκρήξεις ναρκών. “Δεν θα έγινε σκόπιμα, κανένας δεν θέλει νεκρούς. Άλλωστε όλοι περιμένουμε να πάρουμε τα λεφτά μας, όταν θα φτάσουν στον προορισμό τους”, συμπλήρωσε.

Στόχος των διακινητών που δραστηριοποιούνται στην Τουρκία είναι να καθοδηγήσουν τους μετανάστες σε περιοχές που έχουν λιγότερη αστυνομική επιτήρηση. “Το Σουφλί το αποφεύγαμε, αφού εκεί στήνουν αστυνομικοί τις θερμικές κάμερες”, εξήγησε. Τόνισε πως τα τελευταία χρόνια είχε αναπτυχθεί έντονα το δουλεμπόριο στο νομό Έβρου από τη θάλασσα. Οι βάρκες με τους μετανάστες έφταναν στη θαλάσσια περιοχή του αεροδρομίου. “Εκεί τους έπαιρναν ψαράδες της Αλεξανδρούπολης, τους έκρυβαν σε σπίτια και μετά τους έβαζαν στο τρένο για να φύγουν για την Αθήνα. Όταν σημειώθηκε το περιστατικό με τον πνιγμό λαθρομεταναστών, σταμάτησαν”, αποκάλυψε.

ΧΟΡΟΣ ΔΙΣΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΩΝ

Τα ποσά που διακινούνται μαζί με τους χιλιάδες μετανάστες που περνούν τα ελληνικά σύνορα, κατευθυνόμενοι είτε προς την Αθήνα είτε προς άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι αδύνατο να υπολογιστούν, εκτιμάται όμως πως πλησιάζουν τα ποσά των χρημάτων που διακινούνται στο εμπόριο ναρκωτικών.

Ο 43χρονος Γιλμάζ αποκάλυψε τον τιμοκατάλογο που τηρείται μεταξύ των κυκλωμάτων από την ώρα που θα ξεκινήσει ο μετανάστης από τη χώρα του μέχρι την Ελλάδα. “Εάν έρθει με λεωφορείο ή αεροπλάνο από το Ιράκ, για παράδειγμα, μέχρι την Τουρκία και από εκεί με φορτηγά ή τρένο έως την Αθήνα, το ποσό κυμαίνεται από 5.500 έως 7.000 δολάρια για τον καθένα”, αναφέρει. Το συγκεκριμένο ποσό αυξάνεται, όταν η χώρα προέλευσης είναι πιο μακριά, και μπορεί να φτάσει μέχρι τα 12.000 δολάρια. Λιγότερα είναι τα χρήματα που δίνουν οι μετανάστες για να φτάσουν στην Τουρκία πεζοί, επειδή δεν μπορούν να εκδώσουν διαβατήριο ή βίζα. “Αυτοί ακολουθούν δρομολόγια με τα πόδια πολλές μέρες, περνούν πρώτα από το Ιράν και μετά φτάνουν στην Τουρκία, δίνουν περίπου 700 δολάρια ο καθένας”. Επίσης λιγότερα είναι τα χρήματα που καταβάλλουν για να φτάσουν στην Ελλάδα με σαπιοκάραβα από τις τουρκικές ακτές, οπότε το ποσό φτάνει τα 1.700 δολάρια για τον καθένα.

Μέσα στο πακέτο περιλαμβάνεται η έκδοση διαβατηρίου και βίζας για την Τουρκία, το αεροπορικό εισιτήριο ή το εισιτήριο για το λεωφορείο μέχρι την Κωνσταντινούπολη ή τα τουρκικά νησιά, τα εισιτήρια του τρένου μέσα στην Ελλάδα, μέχρι να φτάσει ο λαθρομετανάστης στην Αθήνα ή τα έξοδα για τον φορτηγατζή. “Απ’ αυτά τα λεφτά παίρνουν πάρα πολλοί κατσαχτσήδες. Εμείς -δηλαδή η ομάδα των έξι ή επτά ατόμων- μοιραζόμασταν 400-500 δολάρια για τον καθένα επειδή τους πηγαίναμε στα σύνορα”, υπογράμμισε. “Άλλοι κανονίζουν το φορτηγό, άλλοι τις βάρκες, άλλοι τα χρήματα για αστυνομικούς”, συμπλήρωσε.

Μέχρι 1.200 ευρώ από το συγκεκριμένο ποσό που δίνει ο μετανάστης εισπράττουν οι δουλέμποροι που δραστηριοποιούνταν εντός της Ελλάδας. “Στην Αθήνα καλύπτονται και τα έξοδα για τα σπίτια, στα οποία τους κρύβουν, μέχρι οι διακινητές να πάρουν τα λεφτά τους”.

Το τελευταίο διάστημα έντονη είναι η διακίνηση από την Ελλάδα σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. “Για να φύγεις από την Ελλάδα, πρέπει να δώσεις τουλάχιστον 3.000 ευρώ, ανάλογα στη χώρα στην οποία πηγαίνεις”, ανέφερε ο 43χρονος. Η Γερμανία αποτελεί έναν από τους βασικούς προορισμούς, αν και τελευταία προστέθηκαν η Μεγάλη Βρετανία και η Σουηδία. Η Γαλλία και η Ιταλία προτιμούνται μόνο ως περάσματα. “Γι’ αυτά τα ταξίδια υπάρχουν και άλλα έξοδα. Εκτός από πλαστά διαβατήρια και βίζες, πληρώνονται και υπάλληλοι του αεροδρομίου για να κάνουν τα στραβά μάτια”, αποκάλυψε.

Κόποι μιας ζωής

Για τη σύγχρονη οδύσσειά τους οι μετανάστες καλούνται να πληρώσουν με τους κόπους μιας ολόκληρης ζωής, χωρίς πάντα να είναι βέβαιοι πως θα φτάσουν στην Ελλάδα. “Τις περισσότερες φορές που αποφασίζουν να ξεκινήσουν πουλούν όλα τους τα υπάρχοντα, σπίτια χωράφια, ό,τι έχουν, για να εξασφαλίσουν λεφτά”, εξηγεί ο Γιλμάζ. “Πολλές φορές οι συγγενείς που έχουν στην Ευρώπη και τους περιμένουν στέλνουν και αυτοί χρήματα”.

Προκειμένου να διασφαλιστεί πως τα χρήματά του δεν θα κάνουν φτερά πριν φτάσει στον προορισμό του, ο μετανάστης, όταν βρίσκεται στην Τουρκία, κάνει καταθέσεις σε ειδικούς λογαριασμούς, κρατώντας τον κωδικό τους. “Όταν φτάσουν, δίνουν στον κατσαχτσή της Ελλάδας τον κωδικό και μετά μοιράζονται τα χρήματα σε όλους”, υποστήριξε.

Ωστόσο, ο μετανάστης χάνει τα μισά του χρήματα σε περίπτωση που συλληφθεί. “Αυτά τα ποσά τα παίρνει ο τελικός παραλήπτης οδηγός του, ο οποίος φροντίζει στη συνέχεια να πληρώσει δικηγόρους για τις διαδικασίες παραμονής ή ασύλου”, αποκάλυψε.

Το “πακέτο” περιλαμβάνει επίσης συγκεκριμένες οδηγίες, προκειμένου οι αλλοδαποί να ζητήσουν άσυλο και να κερδίσουν την παραμονή τους.Στην Ελλάδα όταν μπαίνουν, σπάνια κρατούν διαβατήρια, ενώ, εάν ταξιδέψουν με πλαστά για την Ευρώπη από την Αθήνα, γνωρίζουν ότι πρέπει να τα σκίσουν και να τα πετάξουν στην τουαλέτα, αφού τους λένε πως η διαδικασία να πάρουν πολιτικό άσυλο στην υπόλοιπη Ευρώπη είναι άμεση, κατέληξε ο 43χρονος.

Δεν υπάρχουν σχόλια: