24 Μαΐ 2009

Τα περάσματα των λαθρομεταναστών στον Έβρο

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhIsnmJXvLcZR8xJNbR2JadqbPbCKP4Egl6vf391y9r07ZXWBgPcKRO89Af0N_ueAXnrRro9pjpbGOjxyYnewU3uz-mUABYU3zQVEshIO6lufn7hq4qtSbGwCKIuMoa5WjYe-q22R3rzfXy/s400/lathrometanastes030303.bmp

ΕΒΡΟΣ-Αποστολή Κώστας Καντούρης


Ολος ο Έβρος είναι ένα μεγάλο πέρασμα. Με τα τεχνικά μέσα που έχουμε είναι αδύνατον να ελεγχθεί”. Έμπειρος αξιωματικός της ΕΛΑΣ στα σύνορα βλέπει έναν φιλανδό συνάδελφό του να χειρίζεται το σύστημα της θερμικής κάμερας που χρησιμοποιήθηκε στο πλαίσιο της άσκησης “Θράκη 2009”, χτενίζοντας μια έκταση σε ακτίνα 15 χιλιομέτρων στην ελληνοτουρκική μεθόριο, γνωρίζοντας ότι η Ελλάδα δεν έχει τέτοιες πολυτέλειες.

Τα τεχνικά μέσα που έφτασαν τις προηγούμενες μέρες στον Έβρο, τα οποία διατέθηκαν από χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης στον ευρωπαϊκό οργανισμό για τη λαθρομετανάστευση Frontex, στάθηκαν ικανά, για να γίνει η σύγκριση με όσα διαθέτουν οι ελληνικές αρχές. “Με τη θερμική κάμερα χειρός που έχουμε πώς είναι δυνατόν να μείνει κάποιος στην ύπαιθρο με θερμοκρασίες που μπορεί να φτάνουν και τους -10 βαθμούς το χειμώνα”, διερωτήθηκε ο αστυνομικός. Μόνον τις ημέρες που στην περιοχή, λόγω της άσκησης, έφτασαν σύγχρονα μέσα για τον εντοπισμό λαθρομεταναστών συνελήφθησαν περισσότεροι από 30 και οδηγήθηκαν στις φυλακές έξι διακινητές.

Μόνο σήμερα μπήκαν δύο Τούρκοι στη φυλακή”, ενημέρωνε σλοβένο συνάδελφό του συνοριοφύλακας στην περιοχή του Πέπλου Έβρου, καθώς ήταν μαζί όταν εντοπίστηκαν και συνελήφθησαν οι λαθροδιακινητές. Η κατάσταση με τα τεχνικά μέσα των φρουρών των συνόρων είναι απογοητευτική, καθώς οι ελληνικές αρχές διαθέτουν μόνο θερμικές κάμερες χειρός, κιάλια και... αετίσια μάτια. Στον αντίποδα, άλλες ευρωπαϊκές χώρες χρησιμοποιούν αεροπλάνα και ελικόπτερα με ειδικές κάμερες, που καλύπτουν τεράστιες εκτάσεις, θερμικές κάμερες μέσα σε ειδικά αυτοκίνητα βαν και μηχανισμούς ανίχνευσης καρδιακών παλμών για τον εντοπισμό λαθραίων μέσα σε κρύπτες φορτηγών.

“Είναι στις προθέσεις της ελληνικής αστυνομίας να προμηθευτεί τέτοια συστήματα”, είπε απολογητικά ο επικεφαλής της διεύθυνσης αλλοδαπών του αρχηγείου της ΕΛΑΣ, ταξίαρχος Βασίλης Κουσούτης. Ωστόσο, τέτοιες προτάσεις για προμήθειες έχουν μείνει στα συρτάρια των αρμόδιων υπουργείων. Ακόμη και οι θερμικές κάμερες που διαθέτουν οι αστυνομικές αρχές των συνόρων είναι απαρχαιωμένες, ενώ πρόβλημα υπάρχει ακόμη και με τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούνται. Χαρακτηριστικό είναι πως και οι γειτονικές αρχές της Βουλγαρίας, που αντιμετωπίζουν μικρότερο πρόβλημα λαθρομετανάστευσης στα σύνορα με την Τουρκία, πάλι στην περιοχή του Έβρου, διαθέτουν τα πλέον σύγχρονα μέσα, όπως προηγμένες θερμικές κάμερες, ανιχνευτές διοξειδίου του άνθρακα και καρδιακών παλμών, μέχρι και κάμερες υψηλής ευκρίνειας, που τρυπώνουν σε σημεία φορτηγών, τα οποία είναι αδύνατον να ελεγχθούν με ανθρώπινο μάτι.

ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗΣ

Από τις περιοχές του Έβρου περνούν οι περισσότεροι λαθρομετανάστες που χρησιμοποιούν τα χερσαία σύνορα της Ελλάδας. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της διεύθυνσης Αλεξανδρούπολης, τα οποία παρουσίασε ο επικεφαλής της ευρωπαϊκής άσκησης στην Ελλάδα, αστυνομικός υποδιευθυντής Νίκος Μενεξίδης, μόνο το πρώτο τετράμηνο του 2009 συνελήφθησαν στην περιοχή του Έβρου 1.082 λαθρομετανάστες και 22 διακινητές, όταν το 2008 είχαν συλληφθεί 9.698 μετανάστες και 177 διακινητές. Οι ελληνικές αρχές εκτιμούν πως ποσοστό 30% του συνόλου των λαθρομεταναστών που περνούν τα σύνορα καταφέρνει να φτάσει στο εσωτερικό της χώρας ή σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, χωρίς να εντοπιστεί από την αστυνομία.

Σύμφωνα με την ανάλυση που έκανε ο κ. Μενεξίδης, τα κυκλώματα διακίνησης χρησιμοποιούν τρεις βασικούς τρόπους προώθησης των μεταναστών στην Ελλάδα. Σε γκρουπ των 50-60 ατόμων, τα οποία περνούν με βάρκες τα νερά του ποταμού Εβρου και οδηγούνται σε φορτηγά με προορισμό στη συνέχεια τα αστικά κέντρα, σε ομάδες των 20 - 30 ατόμων που επιβιβάζονται σε μικρά λεωφορεία και σε ομάδες των 5-10 ατόμων που φτάνουν στα αστικά κέντρα της Ελλάδας με επιβατικά αυτοκίνητα. “Το 90% των λαθρομεταναστών περνά από τα σύνορα τις νυχτερινές ώρες και προτιμά να εισέλθει στην Ελλάδα επειδή υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες να καταφέρει να μείνει στην Ευρώπη”, τόνισε ο κ. Μενεξίδης.

Το τελευταίο διάστημα άρχισε να παρατηρείται έντονη δραστηριότητα και στην είσοδο λαθρομεταναστών από τα θαλάσσια σύνορα του Έβρου, με μικρές βάρκες που αφήνουν τους μετανάστες σε ερημικές παραλίες της περιοχής. Σκοπός των μεταναστών είναι να φτάσουν αρχικά στη Θεσσαλονίκη ή στην Αθήνα και στη συνέχεια σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Συχνά μάλιστα φορτηγά κατευθύνονται στα λιμάνια της Πέτρας και της Ηγουμενίτσας, προκειμένου απευθείας να οδηγηθούν οι λαθρομετανάστες στην Κεντρική Ευρώπη.

Τα βασικά περάσματα

Στο εκκλησάκι του Αϊ-Γιώργη στα Λουτρά, στο Μοναστηράκι, στο Δορίσκο, στη Βρυσούλα δίπλα στον Πέπλο, στο Τυχερό, στην Κορνοφωλιά, στη Μάνδρα υπάρχουν μερικά από τα βασικά περάσματα στα μήκους 210 χιλιομέτρων χερσαία σύνορα της χώρας μας με την Τουρκία. “Σκοπός τους είναι να βγουν γρήγορα στην Εγνατία οδό, προκειμένου να φύγουν, καθώς εκεί δεν υπάρχουν πολλά αστυνομικά μπλόκα, για να τους εντοπίσουν”, περιέγραψε αστυνομικός που εργάζεται χρόνια στα σύνορα και θεωρείται από τους εμπειρότερους στον τομέα των λαθρομεταναστών. “Πρέπει να τους δείτε με τι ταχύτητα μπαίνουν στα φορτηγά ή στα αυτοκίνητα, για να μην εντοπιστούν”, συμπλήρωσε.

Ο Έβρος είναι σχεδόν αδύνατο να ελεγχθεί σε όλο του το μήκος για τον εντοπισμό των διακινητών που οδηγούν τους λαθρομετανάστες στο εσωτερικό της χώρας. Άλλωστε, τα τελευταία χρόνια, εκτός των Τούρκων που δραστηριοποιούνταν σε αυτόν τον τομέα σε συνεργασία με έλληνες οδηγούς, δράση έχουν αναλάβει και γεωργιανοί, αλβανοί μέχρι και ιρακινοί οδηγοί, οι οποίοι είχαν έρθει παλιότερα στην Ελλάδα ως λαθρομετανάστες και τώρα έχουν αναλάβει ρόλο διακινητή.

Ο ρόλος της Τουρκίας

Τούρκοι διακινητές πρωτοστατούν στην προώθηση των περισσότερων ομάδων λαθρομεταναστών που περνούν από τα σύνορα του Έβρου. Άλλωστε, όπως είχε η αποκαλύψει η “ΜτΚ”, πλέον σε τουρκικές πόλεις και κυρίως στην Κωνσταντινούπολη λειτουργούν μέχρι και ειδικά “ταξιδιωτικά” γραφεία που αναλαμβάνουν τη διακίνηση αντί μεγάλων χρηματικών ποσών για κάθε μετανάστη.

Το 2002 η Τουρκία υπέγραψε με τη χώρα μας πρωτόκολλο επανεισόδου μεταναστών που εντοπίζονται και συλλαμβάνονται στην Ελλάδα, αποδεχόμενη τότε πως μεγάλοι αριθμοί περνούν από το έδαφός της. “Τώρα χρησιμοποιούν διάφορες προφάσεις για να αρνηθούν και δεν τους παραλαμβάνουν”, παρατήρησε μιλώντας στους ξένους δημοσιογράφους που επισκέφτηκαν τον Έβρο με αφορμή την άσκηση της Frontex, ο ταξίαρχος Βασίλης Κουσούτης.
Επισήμανε πως από τους 65.000 μετανάστες για τους οποίους η Ελλάδα ζήτησε να επαναπροωθηθούν στην Τουρκία οι γειτονικές αρχές δέχτηκαν μόνον 2.270. Εξήγησε πως οι αστυνομικές αρχές της γειτονικής χώρας αρχικά λένε πως δέχονται την επανείσοδο όσων μεταναστών κατάγονται από χώρες που συνορεύουν με την Τουρκία. “Λένε ότι δεν έχουν τη δυνατότητα να προωθήσουν λαθραίους που κατάγονται για παράδειγμα από το Αφγανιστάν”, είπε. Ωστόσο και τους περισσότερους απ’ αυτούς αρνούνται να τους δεχτούν, ισχυριζόμενοι ότι δεν πέρασαν από την Τουρκία, ακόμη και αν αυτοί αποδεικνύεται ότι ήταν στη γειτονική χώρα έχοντας σφραγίδες από τουρκικά τελωνεία. “Λένε πως οι σφραγίδες είναι πλαστές”, τόνισε ο κ. Κουσούτης.
Εχει άλλωστε αποδειχτεί πως οι περισσότεροι μετανάστες μένουν επί μέρες στην Τουρκία, που αποτελεί ενδιάμεσο σταθμό της πολυήμερης οδύσσειάς τους, μέχρι να φτάσουν στην Ευρώπη.

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: